Poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.

Smyslem služeb, které poskytuje školního poradenské pracoviště, je především vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, metodická a další podpora pedagogických pracovníků. Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat klientů/žáků.

Členové školního poradenského pracoviště: 

  • Mgr. Pavlína Petrušková-ředitelka, výchovný poradce          
  • Mgr. Martin Tvardek-výchovný poradce, školní metodik prevence
  • Mgr. Xenie Poljaková-speciální pedagog

PLÁN PRÁCE ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ  ŠKOLNÍ ROK 2024/2025

Školní poradenské pracoviště zahájilo svou činnost na Základní škole Prostřední Bečva 1. 9. 2024. Hlavním cílem je poskytovat poradenské služby v těchto oblastech:

1. výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

2. péče o žáky nadané, mimořádně nadané a žáky s neprospěchem

3. problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence

4. prevence rizikového chování

Priority pro školní rok 2024/2025: 

1. metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými.

2. vytipování žáků s rizikovým chováním

3. péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem

Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti:

 

1. Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Září

Zodpovídají

Nákup a příprava pomůcek pro integrované žáky

Petrušková, vyučující  

  • Příprava podkladů pro vytvoření IVP

Petrušková

Spolupráce výchovného poradce s třídními učiteli při tvorbě IVP pro integrované žáky

Petrušková, TU, vyučující předmětů

Koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci          

Petrušková, TU, vyučující předmětů

Projednání individuálních vzdělávacích plánů s konzultanty školského poradenského zařízení

Petrušková

Zahájení PSPP a PI doporučeným žákům se SVP 

Poljaková, vyučující

Říjen

 

Evidence a kontrola IVP pro integrované žáky

Petrušková

Prosinec

 

Depistážní šetření v 1. třídách – vyhledávání žáků s percepčním oslabením

Poljaková

Leden

 

Informace rodičům o výsledcích depistážního šetření v 1. třídách

Poljaková

Únor

 

Depistážní šetření ve 2. třídách – vyhledávání žáků se vznikající poruchou učení a jejich odesílání na komplexní vyšetření do ŠPZ

Poljaková

Červen

 

Zhodnocení výsledků péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – vyhodnocení IVP

vyučující dle IVP

 

Úkoly pro celý školní rok  

Zodpovídají

Spolupráce učitelů s asistenty pedagoga při vzdělávání žáků se SVP 

Petrušková, Poljaková, Tvardek

Průběžné odesílání žáků na vyšetření do ŠPZ 

Spolupráce s třídními učiteli a rodiči při řešení aktuálních výukových problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Konzultace s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

Sledování nových poznatků v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami        

 

2. Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem

 

Září

Zodpovídají

Spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP pro nadané žáky  

Petrušková

Zapojení žáků nadaných a mimořádně nadaných do soutěží a olympiád

všichni vyučující

Listopad a duben

 

Jednání o neprospěchu u žáků, kteří jsou za 1. a 3. čtvrtletí hodnoceni z některého předmětu nedostatečně, evidence zápisů z jednání

TU, vyučující předmětů

 

Úkoly pro celý školní rok  

Zodpovídají

Průběžné sledování nadaných a talentovaných žáků a návrhy další péče o ně – zapojení do soutěží, využívání metod a forem výuky, které zajistí individuální přístup k těmto žákům ve vyučování – např. zadávání diferencovaných úkolů, motivace pro zapojení do soutěží

Petrušková, Poljaková, Tvardek

Spolupráce s třídními učiteli při přípravě IVP pro mimořádně nadané žáky

Průběžné sledování žáků s neprospěchem – poskytování individuálních konzultací třídním učitelům, vyučujícím jednotlivých předmětů i rodičům těchto žáků, případně žákům samotným 

Vyhodnocování závěrů pedagogických rad – přehled o žácích s neprospěchem – hledání příčin neprospěchu – úzká spolupráce s třídními učiteli a rodiči neprospívajících žáků


3. Problémy spojené se školní docházkou

 

Úkoly pro celý školní rok  

Zodpovídají

V případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s neomluvenou a zvýšenou absencí

TU

Sledování žáků s vysokou omluvenou absencí – projednávání případů, kdy žáci zameškali více než 100 hodin za jedno klasifikační období – jednání s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáka, hledání příčin vysoké absence žáků ve škole a návrhy opatření  

Tvardek

Koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů – možnost zadání úkolů z jednotlivých předmětů + individuální konzultace + individuální přezkoušení

TU, vedení školy

 

4. Prevence rizikového chování žáků

 

Září - říjen

Zodpovídá

Zpracovat plán akcí zaměřený na prevenci rizikového chování 

Tvardek

Vypracovat Minimální preventivní program

Listopad - prosinec

Aktivity školy v oblasti prevence šikanování a násilí (preventivní programy)

Informovat pedagogické pracovníky o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifik primární prevence (e-DUHA, hasiči, Policie ČR …)

Leden - únor

Projednat s pedagogickými pracovníky aktivity školy zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami 

Kontrola doplňování tabulky „Obsah hodin prevence rizikového chování ve výuce“

Květen - červen

Projednat na pedagogické radě primární prevenci rizikového chování 

Vyhodnocení Minimálního preventivního programu

Aktivity plánované v oblasti prevence jsou jako každoročně podrobně popsány v Minimálním preventivním programu školy. Jeho cílem je předat informace o rizikovém chování, ukázat jaké problémy toto chování způsobuje ve společnosti, pomáhat žákům vyrovnávat se se stresem, posilovat jejich sebedůvěru, toleranci, příznivé klima ve třídě, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti.

Minimální preventivní program školy je přílohou tohoto plánu práce

 

5. Prezentace služeb Školního poradenského pracoviště

 

Září

Zodpovídá

Souhlasné prohlášení pro rodiče žáků 1. třídy při zahájení školního roku

Petrušková

Aktualizace informací na webových stránkách školy, informace o poradenských službách

Průběžně po celý rok

Příprava aktuálních informací na webové stránky

 

 

6. Konzultační hodiny a pracovní porady členů ŠPP:

Konzultační hodiny ŠPP-dle domluvy

Pracovní porady členů ŠPP-budou svolávány dle potřeby

 

V Prostřední Bečvě dne 30. 9. 2024 ředitelka školy Mgr. Pavlína Petrušková