Základní škola
Prostřední Bečva
Prostřední Bečva 207
IČO: 709 369 94
Datová schránka: cvumgue
Školní poradenské pracoviště slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Smyslem služeb, které poskytuje školního poradenské pracoviště, je především vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, metodická a další podpora pedagogických pracovníků. Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat klientů/žáků.
Členové školního poradenského pracoviště:
Školní poradenské pracoviště zahájilo svou činnost na Základní škole Prostřední Bečva 1. 9. 2024. Hlavním cílem je poskytovat poradenské služby v těchto oblastech:
Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými.
Vytipování žáků s rizikovým chováním
Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem
Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti:
Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Září
Zodpovídají
Nákup a příprava pomůcek pro integrované žáky
Petrušková, vyučující
Příprava podkladů pro vytvoření IVP
Petrušková
Spolupráce výchovného poradce s třídními učiteli při tvorbě IVP
Petrušková, TU pro integrované žáky vyučující předmětů
Koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci
Petrušková, TU, vyučující předmětů
Projednání individuálních vzdělávacích plánů s konzultanty školského poradenského zařízení
Petrušková
Zahájení PSPP a PI doporučeným žákům se SVP
Poljaková, vyučující
Říjen
Evidence a kontrola IVP pro integrované žáky
Petrušková
Prosinec
Depistážní šetření v 1. třídách – vyhledávání žáků s percepčním oslabením
Poljaková
Leden
Informace rodičům o výsledcích depistážního šetření v 1. třídách
Poljaková
Únor
Depistážní šetření ve 2. třídách – vyhledávání žáků se vznikající poruchou učení a jejich odesílání na komplexní vyšetření do ŠPZ
Poljaková
Červen
Zhodnocení výsledků péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – vyhodnocení IVP
vyučující dle
IVP Úkoly pro celý školní rok
Zodpovídají
Spolupráce učitelů s asistenty pedagoga při vzdělávání žáků se SVP
Petrušková,
Poljaková,
Tvardek
Průběžné odesílání žáků na vyšetření do ŠPZ
Spolupráce s třídními učiteli a rodiči při řešení aktuálních výukových problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Konzultace s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Sledování nových poznatků v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem
Září
Zodpovídají
Spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP pro nadané žáky
Petrušková
Zapojení žáků nadaných a mimořádně nadaných do soutěží a olympiád
všichni vyučující
Listopad a duben
Jednání o neprospěchu u žáků, kteří jsou za 1. a 3. čtvrtletí hodnoceni z některého předmětu nedostatečně, evidence zápisů z jednání
TU, vyučující předmětů
Úkoly pro celý školní rok
Zodpovídají
Průběžné sledování nadaných a talentovaných žáků a návrhy další péče o ně – zapojení do soutěží, využívání metod a forem výuky, které zajistí individuální přístup k těmto žákům ve vyučování – např. zadávání diferencovaných úkolů, motivace pro zapojení do soutěží
Petrušková
Poljaková,
Tvardek
Spolupráce s třídními učiteli při přípravě IVP pro mimořádně nadané žáky
Průběžné sledování žáků s neprospěchem – poskytování individuálních konzultací třídním učitelům, vyučujícím jednotlivých předmětů i rodičům těchto žáků, případně žákům samotným
Vyhodnocování závěrů pedagogických rad – přehled o žácích s neprospěchem – hledání příčin neprospěchu – úzká spolupráce s třídními učiteli a rodiči neprospívajících žáků
Problémy spojené se školní docházkou
Úkoly pro celý školní rok
Zodpovídají
V případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s neomluvenou a zvýšenou absencí TU
Sledování žáků s vysokou omluvenou absencí – projednávání
Tvardek
případů, kdy žáci zameškali více než 100 hodin za jedno klasifikační období – jednání s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáka, hledání příčin vysoké absence žáků ve škole a návrhy opatření
Koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů – možnost zadání úkolů z jednotlivých předmětů + individuální konzultace + individuální přezkoušení
TU, vedení školy
Prevence rizikového chování žáků
Září - říjen
Zodpovídá
Zpracovat plán akcí zaměřený na prevenci rizikového chování
Tvardek
Vypracovat Minimální preventivní program
Listopad - prosinec
Aktivity školy v oblasti prevence šikanování a násilí (preventivní programy)
Informovat pedagogické pracovníky o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifik primární prevence (e-DUHA, hasiči, Policie ČR …)
Leden - únor
Projednat s pedagogickými pracovníky aktivity školy zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami
Kontrola doplňování tabulky „Obsah hodin prevence rizikového chování ve výuce“
Květen - červen
Projednat na pedagogické radě primární prevenci rizikového chování
Vyhodnocení Minimálního preventivního programu
Aktivity plánované v oblasti prevence jsou jako každoročně podrobně popsány v Minimálním preventivním programu školy. Jeho cílem je předat informace o rizikovém chování, ukázat jaké problémy toto chování způsobuje ve společnosti, pomáhat žákům
vyrovnávat se se stresem, posilovat jejich sebedůvěru, toleranci, příznivé klima ve třídě, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti.
Minimální preventivní program školy je přílohou tohoto plánu práce
Prezentace služeb Školního poradenského pracoviště
Září
Zodpovídá
Souhlasné prohlášení pro rodiče žáků 1. třídy při zahájení školního roku
Petrušková
Aktualizace informací na webových stránkách školy, informace o poradenských službách
Průběžně po celý rok:
Příprava aktuálních informací na webové stránky
Konzultační hodiny a pracovní porady členů ŠPP:
Konzultační hodiny ŠPP-dle domluvy
Pracovní porady členů ŠPP-budou svolávány dle potřeby
V Prostřední Bečvě dne 30. 9. 2024 ředitelka školy Mgr. Pavlína Petrušková